Op het moment dat je er als bedrijf voor kiest om personeel aan te werven spreekt het voor zich dat er daarvoor een wettelijk document dient te worden opgemaakt. Dit document noemen we een arbeidsovereenkomst of een arbeidscontract. In dit document wordt vastgelegd waar de werknemer aan moet voldoen, maar ook wat de verplichtingen zijn van de werkgever. Het spreekt immers voor zich dat er altijd sprake is van een bepaalde verloning voor het werk dat gebeurt door de werknemer. Ben jij ook benieuwd wat er allemaal moet zijn terug te vinden in een arbeidscontract en waar je allemaal aandacht aan moet besteden? Dan moet je zeker even snel verder lezen!
Waarom is een arbeidscontract zo belangrijk?
Het opmaken van een correct contract is zeer belangrijk. Dit niet alleen voor de werkgever, maar zeker ook voor de werkgever. Op het ogenblik dat er sprake zou zijn van een bepaald dispuut kan er namelijk steeds worden verwezen naar de bepaalde voorwaarden zoals verwerkt in deze overeenkomst. Op deze manier kan je altijd rekenen op een bepaalde wettelijke basis. Het belang van de inhoud van het arbeidscontract zorgt er eveneens voor dat het in de praktijk altijd de moeite waard is om te overwegen om het opstellen van het document uit te besteden aan een jurist.
Wat moet er allemaal in een arbeidscontract worden opgenomen?
Het contract is in de praktijk best een behoorlijk lijvig document. Er wordt dan ook heel wat informatie in opgenomen. Enkele zaken die je zeker moet vermelden in het contract zijn:
- De functie waarvoor een bepaalde werknemer in dienst wordt genomen;
- De hoofdplaats waar de persoon in kwestie te werk zal worden gesteld;
- Welke verloning er wordt aangeboden voor het werk dat wordt uitgevoerd;
- Op hoeveel vakantiedagen de werknemer kan rekenen;
- Voor welke looptijd het arbeidscontract precies geldt;
- Welke opzegtermijn er geldt voor het contract;
Bovenstaande zaken zijn natuurlijk nog lang niet alles. Ze geven je echter wel reeds een goed beeld van hoe omvangrijk de inhoud van een arbeidsovereenkomst in de praktijk wel niet is.
Zelf een arbeidscontract opmaken of toch maar uitbesteden?
Tot slot rest nog de vraag wat er nu precies het interessantst is. Kies je er nu namelijk beter voor om het laten opstellen van een contract uit te besteden of ga je er toch maar zelf mee aan de slag? In principe is het zo dat het altijd het interessantst is om ervoor te kiezen om het opstellen van de arbeidsovereenkomst uit te besteden aan een jurist of een advocaat. Op deze manier zorg je er namelijk voor dat je nooit wakker hoeft te liggen van de inhoud van je arbeidsovereenkomst. Bovendien zal je kunnen vaststellen dat er bij mogelijke problemen of disputen ook altijd een advocaat of juridisch expert is die zich bewust is van de inhoud. Ook dit is mooi meegenomen. Het zomaar van het internet downloaden van een bepaald arbeidscontract en daar gebruik van maken zonder er eerst even een advocaat naar te laten kijken is hoe dan ook geen goed idee, integendeel.